Sverigedemokraterna!


Jao, då blir det här mitt första inlägg på den här domänen då.
Ni som hängt med från min förra blogg vet att jag gärna skriver precis vad jag tycker och tänker om saker och ting. Konsekvenserna får man ta efteråt. På den linan tänkte jag fortsätta löpa redan nu (elina har till och med bett om ett nytt debattinlägg haha ^^).

Så, jag skrev ju redan i baloo-bloggen att jag var tvungen att vädra mina åsikter om Sverigedemokraterna, något jag planerat att göra nu. För ingen kan väl ha missat Jimmie Åkessons (partiledare för SD) debattartikel som blev publicerad i Aftonbladet för drygt en vecka sedan, som har skapat en ofantlig uppståndelse i media. Fast okej, när den röda tråden i en artikel är att muslimerna är Sveriges största hot sedan andra världskriget kan man väl knappast förvänta sig något annat. Att skriva en artikel baserad på denna grundtanke är idioti för de allra flesta, men inte för Jimmie Åkesson. Istället fortsätter han skriva i samma anda genom att svartmåla islam som en farlig religion, där det ena påståendet är dummare än det andra. Hela Åkessons artikel kan ni läsa här och Aftonbladets senare granskning utav artikeln kan ni läsa här.

För er egen skull hoppas jag innerligt att ni nu tagit er tid att läsa framförallt den sista länken (Aftonbladets granskning) som visar hur oerhört fel Åkesson har i sin debattartikel. Människor som vågar skriva en artikel baserat på sina egna åsikter (oavsett hur upprörande artikeln kan anses vara) beundrar jag, men att skriva en provocerande text med diverse grova anklagelser utan någon som helst källa eller tillförlitlighet är bland det dummaste man kan göra. Jimmie Åkesson har i sin artikel till exempel pekat ut muslimska män som våltäktsmän, fundamentalister och terrorister. När Aftonbladet sedan uppvisar bevis på att ett påstående är felaktigt svarar Åkesson "Det kan du förvisso ha rätt i, det har jag inte ens brytt mig om att kolla upp", och så fortsätter det med olika, dumma bortförklaringar.

Ser man till helheten förstår man att det farliga i det här sammanhanget varken är muslimska män eller islams framfart i Sverige. Det är den möjliga kombinationen utav Jimmie Åkessons mediapropaganda och svenska folkets lättköpthet. För läget idag skiljer sig egentligen inte alltför mycket från gårdagens Tyskland, då Tyskland befann sig i dåliga tider (vi befinner oss fortfarande i en lågkonjunktur) och fann en syndabock i judarna. Genom att tyskarna då var så angelägna att hitta någon eller några att skylla den globala motgången på, köpte man naivt allt som den store ledaren Hitler sa. Skrämmande nog finns det en risk att det blir en liknande situation idag, såvida svenska folket inte granskar Åkessons artikel oerhört kritiskt (och även all annan propaganda som Sverigedemokraterna kommer spy ut inför det kommande valet nästa år). För läs Jimmie Åkessons senaste artikel, och byt ut orden "muslim" eller "islam" mot "judarna", så kommer ni få se den slående likheten med alla Hitlers propagandatal.

Jag ska inte sitta här och påstå mig veta allt om Sverigedemokraterna, för det vet jag definitivt inte. Något jag däremot är övertygad om är att Sverigedemokraterna är inget annat än ett främlingsfientligt parti, vars grundtanke är något jag aldrig trodde ett svenskt parti i dagens utvecklade samhälle skulle ha. Att Sverigedemokraterna ökar i popularitet gör mig väldigt besviken och nervös. Nervös över att deras anhängare (som till stor del består utav ungdomar som kommer få rösta för första gången nästa år och som därför antagligen inte satt sig in varken i SD (helt och hållet) eller i något annat parti) inte ska ha kommit på bättre tankar inför valet nästa år. Nervös över att folk kommer köpa SD's propaganda utan att ens höja ett ögonbryn. Nervös över att folk kommer rösta därefter. För ett parti som Sverigedemokraterna, är inget parti som jag vill ha i den svenska riksdagen. Därför måste jag avsluta med att säga: TACK, Aftonbladet! Tack för att ni valde att publicera Jimmie Åkessons debattartikel (trots en del motsättningar), så att svenska folket kan få upp ögonen för vad SD egentligen är och står för, så att vi tillsammans kan arbeta för att hålla ett så fientligt, föråldrat parti som Sverigedemokraterna ute ur den svenska riksdagen.


Kommentarer
Postat av: Siz

men gudars skymning, någon kan verkligen skriva..

skicka in det till en tidning ;)

2009-10-28 @ 09:48:43
URL: http://evanjelina.blogg.se/
Postat av: Christina

Tack Martina.

Kloka ord och så viktiga.

Känns skrämmande att detta håller på att hända igen.

Min mamma har ju berättat en hel del.

Hennes morfar(norrman)var motståndsman i Norge. Han hade radio gömd på sin vind. Min mormor(hans dotter)bodde ju i Sverige och han skickade brev till henne som hon vidarebefordrade till London. Efter kriget fick hon medalj. Deras historier är skrämmande. Jag hoppas verkligen folk tänker på allt detta när de ska rösta nästa år.

2009-10-29 @ 12:25:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0